Pages

Saturday 23 March 2013

Green Mussel

Selamat berhujung minggu untuk semua..

Hari ni CikJah nak berkongsi tentang green mussel or kepah hijau. Green mussel not green muscle okay=). Walaupun kepah hijau ni cantik rupanya tapi dia diharamkan untuk menjejakkan kaki ke Australia. huhu kesian cik kepah kan =(
Ni rupa cik kepah. Cantik orangnya =)
Zoom in image
Kepah hijau ni banyak didapati di perairan Asia Tenggara. Cik kepah akan menempel di kapal-kapal. Jadi kepada mana-mana kapal yang nak berlayar ke Australia, marine biologist will conduct wet side inspection to make sure vessel is free from any non-indigenous species iaitu spesis yang bukan berasal dari Australia termasuk this green mussel.

Jadi kerja-kerja membersihkan bottom side kapal pun giat dijalankan oleh para divers berkelayakan sehinggalah semua cik kepah tersingkir. Kalau kapal di laut, divers yang akan remove but if vessel is on dock, general marine cleaner la yang akan buat.

Ampa tengok betapa tegasnya Austalia mempertahankan species asal mereka. Jadi tunggu apa lagi, sama-sama la kita menjaga keindahan daratan dan lautan negara kita. CikJah rasa malu bila among scientist they're talking / discussing about kebersihan perairan  di Asia Tenggara ni, perairan di Thailand adalah lebih bersih dari Langkawi =(. Sebab tu most buleh prefer Phuket & Krabi than Langkawi.

Lets protect our environment~

No comments:

Post a Comment