Pages

Tuesday 7 January 2014

Mr Cendol



Pertama kali CikJah jejak kaki ke outlet Mr.Cendol ni. Rupanya baru ku tahu dah banyak franchise nya di Semenanjung Malaysia.


Kalau sudah namanya Mr.Cendol, semestinya menu utama di sini ialah cendol. Kelainan yang diketengahkan di sini ialah "DIY Concept" nya. Do It Yourself!



Tidak semestinya semua pelanggan wajib menyediakan sendiri cendol mereka sebaliknya diberi pilihan sama ada nak buat sendiri atau nak order saja dan pekerja restoran yang buatkan.





Mesin ais batu dia pun mesin manual lagi yang kena putar sendiri dengan tangan. Bagus ni kalau nak dedahkan anak-anak dengan bagaimana cara tradisional mengisar ais batu untuk dijadikan ais cendol. Sekarang kan kedai ABC rata-rata dah pakai mesin pengisar ais automatik ala-ala blender tu.


Di DIY Counter tu siap apa langkah-langkah penyediaan cendol lagi.






Cendol biasa.



Cendol pulut.



Air gula boleh buh sendiri. Nak ekstra manis ke nak kurang manis ke terserah. Maaf deh punya teruja nak snap foto sampai xdan nak lap botol air gula yang tersedia comot tu. Bukan kami yang comotkan tau! Lepas tu kami lap la.. tak rela nak malukan diri sendiri you..huhu




 Tadaa... cendol kami. Ekstra gula merah.. sedap oooo... gluppss. Dok mengarang ni pun telan liur wehh!!




Kombinasi terbaik ais cendol ialah asam laksa tapi laksa dia biasa-biasa saja.. boleh la makan cuma tak umpphh.



Dah kenyang makan kita tengok live demo bagaimana cendol dihasilkan. Kaunter "live demo" di bahagian depan restoran.



Sekarang dah moden. Semuanya pakai mesin. Actually sebelahnya tu ada satu lagi mesin pressing cendol bagi menghasilkan bentuk cendol tapi waktu tu tuan / pekerja kedai dah angkat ke belakang kedai mungkin nak keluarkan cendol yang dah siap kot.






Alhamdulillah perut dah kenyang. Proses buat cendol pun dah tengok. Jom kita balik..

Oh ya lupa nak bagitau kedai Mr Cendol & asam laksa yang CikJah pi ni terletak di deretan blok kedai berhampiran Jeti Lumut, Manjung. Selamat Mencuba.

No comments:

Post a Comment