Pages

Wednesday 15 May 2013

Harbourfront

CikJah ada urusan nak di settlekan di Singapore before heading to Pulau Batam. CikJah nak ke Harbour Front. Sapa yang tak pernah pi Harbour Front jom ikut CikJah... HF is Singapore Ferry & Cruise Terminal.
CikJah & twin
Kalau nak ke Pulau Batam, selain daripada menaiki Firefly Subang-Batam, boleh juga kalau naik ferry from Singapore (HF)-Batam. Ferry terminal di Batam ada beberapa lokasi; Batam Centre, Sekupang dan Harbour Bay. Kalau ampa nak ke pusat bandar Batam/city centre ambik la ferry ke Batam Centre. CikJah nak ke Marina so the nearest terminal is Sekupang. Sekupang tu nama tempat tau bukan duit sekupang (10 sen) bahasa ibunda CikJah tu..hihi

Jom teroka HF;
Level 1= Arrival Point
Level 2=Ferry Departure / Baggage Check In
Level 3= Tickets Counter

Dari Level 2 kita leh nampak cruise di sebelah kanan dan ferry on our left side.
Virgo Cruise di kananku
Feri ke Batam di kiriku
Di antara keduanya
First time CikJah bersua dengan Virgo Cruise ni waktu kerja di Port Klang kira-kira 2 tahun lepas. Cruise ni alongside di Glenn Port Terminal (dulunya dikenali sebagai Star Cruise Terminal). Masa tu jakun habis la. Mana tak nya budak kampung first time nampak cruise. Dah la besar siap ada taman tema gi di atasnya ;-)


Foto yang antara cruise dan ferry tu (bumbung hijau) ialah Sentosa Island. Kalau nak ke sana samada naik MRT atau jalan kaki. Hah jangan tak percaya pulak, CikJah & CikYah hanya jalan kaki je waktu pertama kali ke sana dulu. Tak jauh mana pun. Mulut dok potpet potpet, kaki dah sampai sentosa :-)

Ruang Menunggu di Lantai 2

Bersebelahan dan bersambung dengan HF ialah VivoCity shopping mall. While waiting for your ferry or cruise leh la cuci mata di VivoCity. Agak besar dan macam-macam ada. Halal food juga mudah didapati di sana. Food court/food centre juga menyajikan makanan halal.
VivoCity
Kalau ampa nak cari musolla / tempat solat di mall-mall di Singapore ni memang tak jumpa la kan. Nak solat area HF or VivoCity ni ampa kena ke masjid berhampiran-Temenggong Daeng Ibrahim Mosque. Keluar dari VivoCity (pintu Swarovski Boutique) ampa akan nampak air pancut.
Berjalan di laluan pejalan kaki (ke kanan) sampai la ke traffic light yang ampa nampak masjid (bertentangan jalan & bersebelahan Bay Hotel). Melancong melancong jugak, kewajipan wajib ditunaikan.. Bukannya apa tetiba CikJah cite pasal masjid ni sebab it's hard to me to find any prayer room etc di Singapore ni. Nak pi masjid pun tak tau lokasinya tambahan pulak i'm travel dengan public transport.huhu So since kami dah tau lokasi masjid ni kami share la ngan ampa semua :)

No comments:

Post a Comment