Pages

Wednesday 19 June 2013

Kurus tapi Tinggi Kolesterol

Ritu Jah ada cerita pasal Jah pi buat medical check up. Hari ni Jah nak cerita apa keputusannya. Punyalah tebal reportnya. Rasanya lebih dari 10 lembar (muka surat). Mau tak tebalnya segala jenis test ada termasuk spiro, kardio, sound test, blood test dan macam-macam lagi la.


Kesimpulannya kami sihat dengan sedikit masalah iaitu high cholesterol. Normal cholesterol should less than 200 but mine is 228. Nah ambik kaw Jah. Jangan di sangka si kurus (perasan kurus la konon) fit dan zero penyakit!


Jadi apa kata doktor?




Tengok point number 1. Kami telah dinasihatkan oleh dokter supaya mengamalkan diet rendah lemak / kalori, mengamalkan diet yang tinggi serat (high fiber) dan kena la senaman sokmo.


Rendah lemak/kalori
Amat payah untuk kami amalkan memandangkan kami penggemar tegar nasi padang. huhu
Namun kami akan sedaya upaya mengawal nafsu makan terhadap makanan tinggi lemak dan tinggi kalori. 


Tinggi serat / fiber
Yang ini tak da masalah bagi kami malah kami telah menggiatkan usaha memakan buahan-buahan. 













Senaman
Hak ni paling payah kami nak laksanakan. I always take for granted kalau cakap bab exercise. Kelemahan diriku yang nyata. 

Mujur Allah kurniakan kawan yang bersemangat kental untuk pastikan Jah sihat. Dia kata I will be your personal trainer; means Jah kena ikut dia pi gym after balik kerja :(


Paling kiri - treadmill fevret CikJah


Jah pi gym 3 hari berturut-turut dengan jayanya. Hari ke-4 Jah rewardkan diri dengan gym suit baru dengan harapan lebih bersemangat untuk bersenam.

Capet doh!

Hari ke-4 masih ke gym, hari ke-5 dah start ponteng. Selang beberapa hari pi sekali lepas tu dah terus ponteng sampai ke hari ni (sebab my trainer ada di Malaysia). Kalau tak mesti dia dah motivate CikJah.

Thanks Kevin! :-)


No comments:

Post a Comment