Pages

Saturday 5 October 2013

Tea Tree Spa dihatiku

I'm a spa lover.. 

Bercakap pasal spa ni kan, bukan sebarang spa kita boleh redah dan bukan semua spa akan kena dengan "selera" kita. Banyak faktor yang perlu di ambil kira untuk memilih sesuatu spa sebagai spa pilihan hati.. Antaranya ialah faktor keselesaan (kondisi spa), jarak dengan rumah / tempat tinggal, lokasi spa (di shopping mall, di deretan rumah kedai atau di lokasi khas), faktor budget dan terapist. Nanti CikJah buat entry khas tentang faktor-faktor ini berdasarkan pengalaman dan pendapat Jah okay..


Lani Jah nak cakap pasal spa pilihan hatiku... Tea Tree Spa, Holiday Inn Resort Batam.


Ada segelintir orang yang berfikiran atau membayangkan spa lover itu semestinya putih gebu orangnya. Eh eh tak semestinya tau! Hati-hati bila berkata-kata, kecik la hati orang yang hitam lagi manis macam CikJah ni kalau dengar statement tu :(


Tujuan kita berspa ni adalah untuk mengekalkan kesihatan dan kecantikan anugerah ilahi.


Menjengah masuk ke treatment room, selipar di bawah menanti untuk disarungkan oleh sang puteri..






Rawatan dimulakan dengan rendaman kaki dengan menggunakan garam. Air garam yang agak suam memang mendamaikan. Nak nak pula kaki yang sepanjang hari berbungkus dalam safety boots macam kami.




Katil serba ringkas ini memang tak dapat menghuraikan nikmatnya berspa. Badan yang keletihan bekerja sepanjang hari, kena pula waktu assignment berjujuk sehingga terpaksa bekerja 7 hari seminggu dan 30 hari sebulan. Apa pun tak baik merungut sebab dengan nikmat rezeki itulah Jah membayar hutang-piutang dan berkongsi dengan orang sekeliling. Hanya kalimah Alhamdulillah dapat mewakilkan segalanya.




My favorite treatment at Tea Tree Spa ialah hair spa. Pernah seorang therapist tu tegur Jah. Eh bu baru aja kamu bikin hair spa.. gak bagus terlalu kerap. kweng kweng kweng. Lani Jah dah tau, walaupun suka macam mana pun, I have to limit it only 1 time a month :p


Kalau Yah pula, her favorite treatment is Javanese massage. I know her well. Dulu berulangkali dia dok promote Javanese massage sampai la Jah mencubanya. Bagus. Itu je satu perkataan yang Jah boleh guna to describe it.





Ini bukan rumah hantu tau tapi villa yang digunakan sebagai tempat rawatan. Cuak gak Jah masa nak snap gambar malam-malam. Mana tau kang terpajak hantu handsome depan mata, mau pengsan Jah di tempat kejadian huuuu




Cantikkan atap dia dari dalam villa.          




Siap berspa, balik ke receptionist lobby boleh lepak-lepak sambil minum. Ada 2 pilihan sama ada kunyit asam atau ginger tea. Kunyit asam semestinya pilihan Jah. Tapi malam tu buat pertama kalinya mbak tu hidangkan kunyit asam ais. Jah prefer yang suam tapi tak pe lah den pasrah aja; tak mau ngada-ngada. heeee




Ringkas dan klasik je kotak tisu kayu ni. I like it!




Ala-ala bunga rampai gitu walaupun tak ada bunganya haha. Daun pandan dipotong halus. Leh la sapa nak ambil idea ini untuk wangikan bilik ampa.




Depa tengah ada promo seperti di bawah tapi Jah tak pernah cuba pun.




Jah pi spa tak bermakna kami buat treatment from head to toe. Biasanya kami buat 1 per satu or selected treatment aja bergantung kepada keperluan dan mood kami. Apa yang best nya I get 30% discount for all treatments except yang tengah promo. Discounted price will be given for long stay customers. 

Apa yang Jah boleh simpulkan di sini, Jah pasti merindui spa dan nasi padang bila Jah kembali berkhidmat di tanah air sendiri tahun depan. InshaAllah.


Walaupun entry ini tidak dapat menzahirkan kepuasan hatiku, sekurang-kurangnya ia boleh jadi kenangan untuk Jah. Jah pernah berspa di Sheraton dan Novotel masa Jah tinggal di Bandar Lampung, Sumatera dulu tapi tetap tak dapat tandingi Tea Tree Spa ini.

No comments:

Post a Comment