Pages

Monday 22 July 2013

Ramadhan Buffet

Dah masuk hari ke 13 kita di bulan Ramadhan. Masa minggu pertama puasa adik-adik cafe asyik dok ajak Jah berbuka di Cafe; depa ada serve Ramadhan Buffet. Jah bukannya tak sudi tapi balik kerja sampai ja dah 5.15-5.20pm. Nak solat asar, nak mandi tup2 dah pukul 6. Di Batam ni maghrib jam 6.18pm. Memang tak dan la kan. Jadi, sepanjang weekdays Jah prefer untuk berbuka sesimple mungkin; sepinggan nasi goreng / mee goreng sudah memadai berserta 3 biji kurma dan segelas air.


Kalau di Kuala Lumpur, kita akan dicaj RM50++ bagi kebanyakan buffet Ramadhan malah RM100++ bagi buffet Ramadhan di hotel bertaraf 5 bintang. Di Batam ni, buffet Ramadhan di Hotel 4 bintang hanya berharga RM24++ :) 


CikJah berani jamin kalau ini la harga buffet Ramadhan di KL atau di Malaysia, pasti berkurang la pengunjung bazar Ramadhan. hehe


Di kesempatan cuti hujung, Jah pun buat pertama kalinya menjejakkan kaki ke buffet Ramadhan di Batam ni. Jom tengok apa yang ada di sana.


Tajil

Mai kita zoom 1 persatu..

Kacang


Singkong / pucuk ubi kayu


Salad


Wortel / Carrot


Macam nenas ;)

Meh kita jengah kaunter lalapan (ulaman) pulak..


Tomat / Tomato

                                     
Timun




Kobis celur



Terung



Kacang Panjang

Aneka sambal..






Sambal Kicap


Sambal Teri + Cabei Ijo (Sambal Bilis + Cili Hijau)

                             
                            














Sambal-sambal yang CikJah tak letak label tu sebab cek tak tau namanya hehe. Tak sempat nak usha semuanya ;)


Bagi pengetahuan ampa, satu pun dari makanan yang tertera di atas Jah tak makan. Jah hanya makan main dishes dia; nasi putih + rendang daging + telur dadar + gulai nangka. 


Ada beberapa lagi lauk untuk main dishes tapi Jah tak ambik pun. Pecah la perut achik kalau nak makan semua tu (ayat anak buah kami masa umur 3/4 tahun).


Adik Susan asyik dok pelawa Jah. "Kak, try la tekwan!"

Jah: Nanti lah ya..

Dah berulang kali ajak. Jah pun ambik la tekwan; sejenis sup menu dari Palembang.




Tekwan


Bahan-bahannya ialah...





Ada tomato, daun sup, daun bawang, isi ikan, cendawan & bunga harum malam. Jah tau ramai tak kenal bunga ni kan!



Bunga Harum Malam


Dengar nama pun dah takut! haha Tapi itu yang Susan gitau Jah la. Susan Chef manis yang kerja di sana. Ampa pernah beli fucuk kering kan? Biasanya dalam pek fucuk tu ada fucuk, kulat ke cendawan ntah then ada benda ni tapi yang tu dah kering, yang ni masih fresh (tak tau la kalau ni yang dijerukkan ke apa). Rasanya masin tapi masin dia lain macam. Memang tak dapat tekak ni nak telan habis. haha yang lain Jah habiskan kecuali bunga ni :(


Sekian perkongsian menu berbuka puasa dari Pulau Batam.

2 comments:

  1. Rugilah pi makan buffet tp makan sikit hihihi. Petua akak time pi buffet akak will try to rasa sebanyak mana yg blh. Each type hidangan tu akak ambik sikit je (ie seketul ayam, sehiris buah). Kalau karbohidrat tu (ie nasi, pasta etc) akak tak ambik unless betul-betul menarik or tak penah makan/rasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Petua yang bagus.. Thanks akak :)
      Tapi kadang2 mentality kononnya kerja di yard yang panas (ala2 buruh binaan la konon) jadi nak jugak makan nasi..hihi

      Delete